• Wat is een pro kart

    Een pro kart is een ideale kart voor liefhebbers die low-budget willen karten. Goedkoop in aanschaf en nog goedkoper in onderhoud!

    De running-costs van een pro kart zijn lager dan in welke andere kartklasse dan ook.

  • Waarom een pro kart?

    De pro kart is de ideale doorgroei kart. In verband met zijn lage onderhoudskosten – wat nagenoeg iedereen zelf kan doen – is dit de perfecte low-budget klasse.

    Enkele tientallen jaren was het niet ongebruikelijk dat er richting de 40-50 pro karts aan de start stonden. De pro kart is gebouwd voor endurance, of uithoudingsraces. De snelste is niet per definitie degene die gaat winnen. Zolang je kart maar heel blijft. Hele leuke klasse om door te groeien vanuit bijvoorbeeld een huurkart kampioenschap.

    Pro karten kun je heel leuk samendoen met één of twee teamgenoten, waardoor de kosten (per persoon) nog eens minimaal halveren.

  • Hoe ziet de toekomst van Pro Kart Nederland eruit?

    Voor 2022 mogen we een 20-30 inschrijvingen verwachten voor het pro kart kampioenschap, welke is opgedeeld in de Fun klasse en de Pro klasse.

    De Pro-klasse voor de echte die-hards, de Fun-klasse voor de rijders welke bijvoorbeeld nét zijn begonnen. Ook de rijders die al wat ouder (en wellicht zwaarder 😉 zijn, zullen zich meer op hun gemak vinden in de Fun-klasse. Bij de pro kart staat FUN voor op, lol hebben. Genieten van een lekkere dag rijden op de baan.

    Omdat de onderhoudskosten & de inschrijfkosten van een evenement laag zijn in verhouding tot wedstrijden bij andere klasses, zijn de pro karts zeer zéker aan het groeien. Voor minder geld krijg je vele malen meer rijtijd!

    Verder omlaag staat meer informatie over het kampioenschap 2022.

  • Wat kost een pro kart ?

    Afhankelijk van de staat van een kart en het aantal reserve onderdelen, kost een  tweedehands pro kart tussen de €750 en de €1500. Je vindt ze o.a. op Marktplaats.nl of natuurlijk op de baan.

    Er zijn een aantal fabrikanten welke hun frames doorontwikkelen en nieuwe frames aanbieden. Enkele namen zijn: Haase, MS, Simon Wright, 7, en anderen.

    Heb je nog géén eigen pro kart en wil je meer informatie ? Stuur even een berichtje naar info@prokartnederland.nl

  • Arive and drive?

    Jazeker. Enkele teams verhuren ook een pro kart. Zodoende kun jij kennismaken met de pro karts, de ervaring eens proeven. Wij weten wel zeker dat je daarna verkocht bent.

    Neem contact op met de organisatie om een kart te huren en wij nemen contact met je op.

  • Welk onderhoud is er nodig en kan ik het zelf?

    Mocht je een eigen kart aanschaffen, dan moet je die natuurlijk ook onderhouden. De kosten voor onderhoud zijn laag met de 2 Honda GX160 4-takt motoren. Olie verversen en nieuwe bougies zijn voldoende. Hou wel even de staat van je ketting en tandwielen e.d. in de gaten.

    De pro kart klasse is een klasse waarin de running-costs per kart vele malen lager zijn dan de overige kart-klasses. Het onderhoud kan doorgaans worden gedaan met een standaard doppensetje, wat steek-/ringsleutels, een (rubberen/nylon) hamer en wat schroevendraaiers.

  • Reglementen
    We proberen het pro karten zo laag drempelig als mogelijk te houden.
    Hierdoor heeft iedereen de mogelijkheid om te rijden. 

    Alle pro karts die meerijden dienen te voldoen aan het technisch reglement. Het technisch reglement zorgt er voor dat alle karts in de basis helemaal hetzelfde zijn. De onderdelen welke mogen worden gebruikt staan allemaal beschreven in dit reglement (inclusief de orginele Honda onderdelennummers). Niet originele Honda onderdelen mogen niet worden gebruikt.

    Náást is er ook nog een document met regels en bepalingen.
    De regels en bepalingen zijn overgenomen uit het Engelse kampioenschap. Dit document is nog niet 100% voltooid, maar zal in de aankomende maanden worden voltooid. Rijders, officials, wedstrijdleiding dienen dit reglement na te volgen. Technisch reglement PDF
    Sportief reglement PDF
  • Ben ik verplicht om mee te doen aan een kampioenschap?

    Nee dit is niet noodzakelijk. Begin je net met pro karten, of wil je eens proberen met een (huur-)pro kart, neem dan contact op met de organisatie. Losse races zijn altijd te rijden.

    Tijdens ons kampioenschap kun je meerijden op de wedstrijddagen maar ook houden we trainingsavonden.

  • Voldoet mijn kart aan de reglementen ?

    Indien je twijfelt of jouw kart voldoet aan de reglementen kun je altijd contact opnemen met iemand van de organisatie.

    Het technisch reglement beschrijft waaraan jouw kart dient te voldoen.

    Voor beginners, of mensen die technisch nog niet heel handig zijn, gaan we proberen 2 keer per jaar en sleuteldag te houden. Kart op de aanhanger en rijden naar de locatie van die dag.

    Op zo’n sleuteldag kunnen we jouw kart globaal onder de loep nemen en zien of deze voldoet. Indien je reeds eerder wil meedoen met een wedstrijd, of je hebt vragen, kun je een berichtje sturen en dan proberen we eerder een afspraak te regelen.

  • Wat zijn de kosten voor een kampioenschap of een losse wedstrijd ?

    Bekijk deze pagina, op deze pagina staan de kosten voor het meedoen aan het kampioenschap, en de prijzen voor losse evenementen.

  • 50% korting op trainingsavonden

    Heb jij je ingeschreven voor het endurance- of sprint kampioenschap ?

    Dan krijg je 50% korting op je inschrijfgeld voor de trainingsavonden bij Kart Centrum Lelystad.

    Normale kosten trainingsavond: EUR 100,-

    Maar ben je dus ingeschreven op het kampioenschap, dan betaal je maar EUR 50,-.

     

     

  • Gaan jullie ook 6 - 12 uurs races organiseren ?

    Voor 2022 lag en ligt onze prioriteit volledig op het organiseren van het pro kart kampioenschap. Dit kampioenschap bestaat uit 7 races, op verschillende banen.

    Per 1-1-2022 zijn wij als organisatie KNAF lid. Dit houdt concreet in dat wij voor de KNAF, sectie karting, de enige endurance tak van onze sport zijn geworden.

    Alle endurance wedstrijden binnen het karting gedeelte van de KNAF zullen dus in de basis via (of in overleg mét) Pro Kart Nederland dienen te worden georganiseerd.

    Zoals gezegd, en zoals de meeste mensen inmiddels weten, hebben wij middels ons concept een plan neergezet wat voor 90-95% van de rijders interessant is. Zij willen allemaal rond de 3 uurs wedstrijden. Dit heeft ons doen besluiten om de 3 uurs af te wisselen met 4 uurs  wedstrijden.

    Aangezien wij de banen voor hele dagen afhuren (enkel ééndags evenementen in 2022), zal het ochtend programma bestaan uit sprintraces, vrij rijden en kwalificatie, waarbij in de middag een 3- of 4 uurs race wordt gereden.

    Voor 2022 zou het kunnen zijn dat wij nog gaan samen werken met een organisatie om een meer-uurs endurance race te organiseren.

    Voor 2023 weten we het op dit moment nog niet. Indien 2022 mee-valt t.a.v. aantal rijders/inschrijvingen, zou het zeer goed mogelijk zijn dat er voor 2023 meer moois op de agenda komt te staan.

  • Door wie wordt dit kampioenschap georganiseerd ?

    Gaat het kampioenschap 2022 dóór, bij voldoende inschrijvingen, dan wordt een stichting opgericht met een gedegen bestuur met tenminste een voorzitter, secretaris en penningmeester.

    Het bestuur zal er voor zorg dragen dat het reilen en zeilen ten aanzien van de organisatie in goede banen wordt geleidt.

  • Wanneer gaat kampioenschap 2022 definitief door ?

    Het kampioenschap gaat door bij voldoende inschrijvingen. Bij 25 inschrijvingen gaat het kampioenschap door.

    De reden hiervoor is simpel maar tweeledig:

    • We dienen een leuk vol deelnemersveld te hebben, elke race wéér.
    • De organisatie dient 7 banen te reserveren. De huurprijzen zijn hoog voor een hele dag. Ten gevolge hiervan moeten we als ‘Pro Kart Nederland Stiching i/o’ zekerheid hebben dat mensen zich inschrijven.
  • EUR 1.500,- voor een endurance kampioenschap ?

    Dat is correct. De kosten om het kampioenschap mee te kunnen rijden bedragen
    EUR 1.500,- per team/per kart.

    Dit lijkt een aanzienlijk bedrag, maar karten kost simpelweg geld. Overigens kun je dit bedrag delen met jouw teamleden. Rij je dus met 3 personen, dan kun je dit bedrag door 3 delen.

    Aangezien wij de enige echt endurance klasse zijn binnen de KNAF sectie karting, willen wij de banen hele dagen afhuren, zodat er echt veel gereden kan worden.

    Het concept wat nu is neergelegd vereist tevens een professionelere insteek. We hebben hiervoor een stichting nodig (momenteel i/o), we hebben een (liefst) vaste ploeg officials nodig, een wedstrijdleider, iemand die de tijdwaarneming bedient, een boekhouder voor de stichting etc.etc. Dit brengt gewoon kosten met zich mee.

     

  • Moet ik zelf een KNAF licentie/verzekering aanschaffen of regelen ?

    De rijder dient zelf (via Pro Kart Nederland) een licentie aan te vragen bij de KNAF.

    Wanneer je je inschrijft op het endurance kampioenschap 2022 krijg je
    2 rijders licenties gratis
    t.w.v. EUR 160,-.

    Deze licenties zijn 1 kalenderjaar geldig.

    KNAF verstrekt, ondanks eerdere berichtgevingen, geen daglicenties meer.

  • Het kampioenschap lijkt mij te gek, maar mijn teammaat is nog niet overtuigt

    Vertel je teammaat dat dit de laatste keer is dat wij de pro karts weer op de kaart willen zetten met een eigen kampioenschap. Hier hebben een aantal man keihard aan gewerkt. Als het in 2022 niet gaat lukken, dan gaat het nóóit meer lukken.

    Dit is dan ook onze laatste poging om dit (op een professionele manier) te laten slagen. De pro karts zijn de enige échte endurance klasse bij de KNAF, sectie karting, met ingang van 1-1-2022.

    Let op, wanneer je meerijdt met het kampioenschap kun je de kosten delen.
    Deel je het inschrijfgeld door het aantal races én het aantal rijders, dan kom je op lagere kosten uit dan de eendagsevenementen waarop vaak ingeschreven wordt – met vele malen méér rijtijd.

  • Hoe en wanneer dient er te worden betaald ?

    Mensen die zich inschrijven op het kampioenschap zijn betalingsplichtig voor het gehele bedrag. De betaling zal worden gedaan aan Stichting Pro Kart Nederland (i/o). De stichting zal worden geëffectueerd nadat voldoende mensen zich hebben ingeschreven voor het kampioenschap.

    • Bij inschrijven (december/januari), zal een betaling worden gedaan (via de webshop) van EUR 1.500,- per team.

    Voor de mensen/teams welke niet in één keer willen betalen, maar in 2 termijnen, bestaat de volgende mogelijkheid:

    • Bij inschrijven (december/januari), zal een eerste betaling (via de webshop) te worden gedaan van EUR 1.000,-.
    • Rond de zomervakantie (juli) zal een tweede betaling worden gedaan voor het tweede deel van het seizoen.

    LET OP: Schrijf je je in voor het kampioenschap, dan ben je ook in dit geval betalingsplichtig voor het tweede deel van het seizoen.

    • Is een KNAF licentie/verzekering verplicht ?

      Pro Kart Nederland heeft zich aangesloten bij de KNAF. Het rijden zonder KNAF licentie / verzekering is niet meer mogelijk bij Pro Kart Nederland.

      Rijders zullen worden gecontroleerd op het in bezit hebben van een licentie. Indien geen licentie kan worden getoond, is deelname uitgesloten. Restitutie van inschrijfgeld wordt niet gedaan als blijkt dat rijder geen KNAF licentie heeft.

      In het inschrijfgeld voor 2022 zijn 2 KNAF licenties/verzekeringen inclusief voor één team. Extra rijders dienen zelf hun KNAF licentie/verzekering te regelen.

    • Zijn losse wedstrijden mogelijk ?

      Ook wanneer je je niet hebt ingeschreven voor het kampioenschap kun je je toch inschrijven voor één of meerdere van de races. Een KNAF licentie/verzekering is dan ook verplicht. Indien je nog geen KNAF licentie/verzekering hebt kun je deze bij de aankoop van jouw losse inschrijving er bij kopen (in de webshop). Let op; 1 licentie/verzekering per rijder. Een licentie is één kalenderjaar geldig.

      De kosten voor een losse inschrijving zullen hoger zijn. De mensen die zich inschrijven voor het kampioenschap maken het mogelijk dat we dit kampioenschap kunnen organiseren.

      Zonder die inschrijvingen kunnen we geen banen reserveren, en de hele organisatie professioneel neerzetten. Begrijpelijk dus dat de mensen die het kampioenschap helpen door zich in te schrijven een lager bedrag betalen.

    • Korting bij meerdere karts ?

      Helaas, ondanks eerdere berichtgeving over een eventuele korting voor extra karts van hetzelfde team (welke bekend zijn in 2021), lijkt het niet mogelijk om de extra karts een korting te geven.

      Jammer, maar dit gaat helaas niet lukken in de toch al aanzienlijke kostenpost voor de gehele organisatie (kosten officials, wedstrijdleider, nakeuring, tijdwaarneming, maar denk ook aan eventuele kosten administratie/boekhouding/stichting).

    • Officials?

      In tegenstelling tot de afgelopen jaren lijken we nu beschikking te hebben over een vaste groep officials. Deze KNAF gelicenseerde officials zijn automatisch verzekerd bij/door de KNAF tijdens onze evenementen.

      Deze officials zullen zoals het nu lijkt het hele jaar op onze evenementen aanwezig zijn. Zij zullen contact hebben met de wedstrijdleiding. Tevens zullen zij onderscheid duidelijk hebben tussen de Pro en Fun klasse.

      Tenslotte verwachten wij van hun dat zij kennis hebben van onze “Regels en Bepalingen” (Regels en Bepalingen document is nog niet definitief)

    • Reglementen
      We proberen het pro karten zo laag drempelig als mogelijk te houden.
      Hierdoor heeft iedereen de mogelijkheid om te rijden. 

      Alle pro karts die meerijden dienen te voldoen aan het technisch reglement. Het technisch reglement zorgt er voor dat alle karts in de basis helemaal hetzelfde zijn. De onderdelen welke mogen worden gebruikt staan allemaal beschreven in dit reglement (inclusief de originele Honda onderdelennummers). Niet originele Honda onderdelen mogen niet worden gebruikt.

      Náást is er ook nog een sportief reglement. Deze is (deels) overgenomen uit het Engelse kampioenschap. Dit document is nog niet 100% voltooid, maar zal in de aankomende maanden worden voltooid. Rijders, officials, wedstrijdleiding dienen dit reglement na te volgen.

      Technisch reglement PDF 2022
      Sportief reglement PDF 2022
    • Kan mijn zoon/dochter meerijden ?

      Jonge coureurs (12 tot 16 jaar) kunnen meerijden volgens de regels van de ‘Pro klasse’.
      Zij dienen dan wel onder begeleiding van een ouder te staan.

      Junioren kunnen zich voor hun eerste jaar alléén inschrijven op het sprint-kampioenschap. Zij rijden dus in het eerste jaar alleen het ochtendprogramma mee.

      Ná dit eerste jaar mogen zij zich dan inschrijven op het endurance kampioenschap (waarbij ze ook het Endurance kampioenschap kunnen rijden). De organisatie moet hierbij zien dat zij elke race aantoonbaar ‘mee kunnen komen’.

      Waarom de pro klasse?  Dit om het gewicht van 185 kg te handhaven.

      De organisatie heeft besloten jonge rijders (12 – 16 jaar) toe te laten om zo de doorgroei van de klasses te bevorderen. Ook voor ouders welke in de pro kart klasse rijden kan het leuk zijn hun kinderen mee te laten rijden.

    • Ik heb me ingeschreven voor het endurance kampioenschap, mag ik dan de hele dag rijden ?

      Dat klopt, heb je je ingeschreven voor het endurance kampioenschap, dan kun je het hele dag programma meerijden. Je hoeft je dus niet in te schrijven voor het losse sprint kampioenschap of losse sprint wedstrijden.

    • Teruggave geld ? Mocht het kampioenschap niet vol komen ?

      Indien het aantal inschrijvingen te laag blijft om de kosten van de gehele organisatie van kampioenschap 2022 te dekken, dan krijgt iedereen zijn geld terug welke zij hebben betaald via de webshop.

    • Waarom een andere/nieuwe stickerset ?

      Omdat we met 2 klassen gaan rijden (i.e. Pro & Fun klasse), willen we beide klassen voorzien van nieuwe nummers aan de voor- en achterzijde van de kart.

      Elke klasse krijgt zijn eigen achtergrond kleur en kleur letters. Zodoende kunnen we op de baan zien wie welke klasse rijdt. Ook voor de officials (gewichtscontrole), is dit vereist. Startnummers worden door de organisatie verstrekt.

    • Mag ik zelf een nummer kiezen ? Waaraan moeten nummers voldoen ?

      Pro Kart Nederland deelt de startnummers uit. Je kunt dus niet zelf ‘zomaar’ een nummer gebruiken.
      Overleg dit eerst met ons.

      De organisatie verstrekt nummerstickers voor de voor- en achterkant de ingeschreven karts.

      Nummerstickers voor de voor- en achterkant van de karts zijn in 2022 gebonden aan regels.
      Hierop gaan we controleren. Nummers op de zijbakken dienen aanwezig te zijn, maar zijn niet aan regels gebonden.

      Vanuit een aantal teams is de vraag gekomen: mag ik de schildjes verwerken in mijn sticker template ?
      Ja dat mag – echter alleen aan de voorzijde (de achterzijde mag dus niet, i.v.m. sponsoring op achterzijde)

      Let op: de voorzijde hoeft dus géén reclame te bevatten.
      Hier zijn wel regels aan verbonden – deze dien je dus door te geven aan de ontwikkelaar van jouw template.

      – Afmetingen stickers voor + achter: 200x200mm
      – Lettertype/font : Folio Bold Condensed
      – FOLIOBC.TFF

      Fun klasse: Gele achtergrond met zwarte letters
      Geel: RGB (255/237/0) WEB (#ffed00) CMYK (0/0/100/0)
      Zwart: RGB (0/0/0) WEB (#000000) CMYK (0/0/0/100)

      Pro klasse: Witte achtergrond met rode letters
      Wit: RGB (255/255/255) WEB (#ffffff) CMYK (0/0/0/0)
      Rood: RGB (205/23/25) WEB: (#cd1719) CMYK (15/100/100/0)

      Fun-junior: Rode achtergrond met zwarte letters
      Rood: RGB (205/23/25) WEB: (#cd1719) CMYK (15/100/100/0)
      Zwart: RGB (0/0/0) WEB (#000000) CMYK (0/0/0/100)