Een pro kart is een ideale kart voor liefhebbers die low-budget willen karten. Goedkoop in aanschaf en nog goedkoper in onderhoud!
De running-costs van een pro kart zijn lager dan in welke andere kartklasse dan ook.
De pro kart is de ideale doorgroei kart. In verband met zijn lage onderhoudskosten – wat nagenoeg iedereen zelf kan doen – is dit de perfecte low-budget klasse.
Enkele tientallen jaren was het niet ongebruikelijk dat er richting de 40-50 pro karts aan de start stonden. De pro kart is gebouwd voor endurance, of uithoudingsraces. De snelste is niet per definitie degene die gaat winnen. Zolang je kart maar heel blijft. Hele leuke klasse om door te groeien vanuit bijvoorbeeld een huurkart kampioenschap.
Pro karten kun je heel leuk samendoen met één of twee teamgenoten, waardoor de kosten (per persoon) nog eens minimaal halveren.
Voor 2022 mogen we een 20-30 inschrijvingen verwachten voor het pro kart kampioenschap, welke is opgedeeld in de Fun klasse en de Pro klasse.
De Pro-klasse voor de echte die-hards, de Fun-klasse voor de rijders welke bijvoorbeeld nét zijn begonnen. Ook de rijders die al wat ouder (en wellicht zwaarder 😉 zijn, zullen zich meer op hun gemak vinden in de Fun-klasse. Bij de pro kart staat FUN voor op, lol hebben. Genieten van een lekkere dag rijden op de baan.
Omdat de onderhoudskosten & de inschrijfkosten van een evenement laag zijn in verhouding tot wedstrijden bij andere klasses, zijn de pro karts zeer zéker aan het groeien. Voor minder geld krijg je vele malen meer rijtijd!
Verder omlaag staat meer informatie over het kampioenschap 2022.
Afhankelijk van de staat van een kart en het aantal reserve onderdelen, kost een tweedehands pro kart tussen de €750 en de €1500. Je vindt ze o.a. op Marktplaats.nl of natuurlijk op de baan.
Er zijn een aantal fabrikanten welke hun frames doorontwikkelen en nieuwe frames aanbieden. Enkele namen zijn: Haase, MS, Simon Wright, 7, en anderen.
Heb je nog géén eigen pro kart en wil je meer informatie ? Stuur even een berichtje naar info@prokartnederland.nl
Jazeker. Enkele teams verhuren ook een pro kart. Zodoende kun jij kennismaken met de pro karts, de ervaring eens proeven. Wij weten wel zeker dat je daarna verkocht bent.
Neem contact op met de organisatie om een kart te huren en wij nemen contact met je op.
Mocht je een eigen kart aanschaffen, dan moet je die natuurlijk ook onderhouden. De kosten voor onderhoud zijn laag met de 2 Honda GX160 4-takt motoren. Olie verversen en nieuwe bougies zijn voldoende. Hou wel even de staat van je ketting en tandwielen e.d. in de gaten.
De pro kart klasse is een klasse waarin de running-costs per kart vele malen lager zijn dan de overige kart-klasses. Het onderhoud kan doorgaans worden gedaan met een standaard doppensetje, wat steek-/ringsleutels, een (rubberen/nylon) hamer en wat schroevendraaiers.
Hierdoor heeft iedereen de mogelijkheid om te rijden.Â
Alle pro karts die meerijden dienen te voldoen aan het technisch reglement. Het technisch reglement zorgt er voor dat alle karts in de basis helemaal hetzelfde zijn. De onderdelen welke mogen worden gebruikt staan allemaal beschreven in dit reglement (inclusief de orginele Honda onderdelennummers). Niet originele Honda onderdelen mogen niet worden gebruikt.
Náást is er ook nog een document met regels en bepalingen.De regels en bepalingen zijn overgenomen uit het Engelse kampioenschap. Dit document is nog niet 100% voltooid, maar zal in de aankomende maanden worden voltooid. Rijders, officials, wedstrijdleiding dienen dit reglement na te volgen. Technisch reglement PDF
Sportief reglement PDF
Nee dit is niet noodzakelijk. Begin je net met pro karten, of wil je eens proberen met een (huur-)pro kart, neem dan contact op met de organisatie. Losse races zijn altijd te rijden.
Tijdens ons kampioenschap kun je meerijden op de wedstrijddagen maar ook houden we trainingsavonden.
Indien je twijfelt of jouw kart voldoet aan de reglementen kun je altijd contact opnemen met iemand van de organisatie.
Het technisch reglement beschrijft waaraan jouw kart dient te voldoen.
Voor beginners, of mensen die technisch nog niet heel handig zijn, gaan we proberen 2 keer per jaar en sleuteldag te houden. Kart op de aanhanger en rijden naar de locatie van die dag.
Op zo’n sleuteldag kunnen we jouw kart globaal onder de loep nemen en zien of deze voldoet. Indien je reeds eerder wil meedoen met een wedstrijd, of je hebt vragen, kun je een berichtje sturen en dan proberen we eerder een afspraak te regelen.
Bekijk deze pagina, op deze pagina staan de kosten voor het meedoen aan het kampioenschap, en de prijzen voor losse evenementen.
Heb jij je ingeschreven voor het endurance- of sprint kampioenschap ?
Dan krijg je 50% korting op je inschrijfgeld voor de trainingsavonden bij Kart Centrum Lelystad.
Normale kosten trainingsavond: EUR 100,-
Maar ben je dus ingeschreven op het kampioenschap, dan betaal je maar EUR 50,-.
Â
Â
Voor 2022 lag en ligt onze prioriteit volledig op het organiseren van het pro kart kampioenschap. Dit kampioenschap bestaat uit 7 races, op verschillende banen.
Per 1-1-2022 zijn wij als organisatie KNAF lid. Dit houdt concreet in dat wij voor de KNAF, sectie karting, de enige endurance tak van onze sport zijn geworden.
Alle endurance wedstrijden binnen het karting gedeelte van de KNAF zullen dus in de basis via (of in overleg mét) Pro Kart Nederland dienen te worden georganiseerd.
Zoals gezegd, en zoals de meeste mensen inmiddels weten, hebben wij middels ons concept een plan neergezet wat voor 90-95% van de rijders interessant is. Zij willen allemaal rond de 3 uurs wedstrijden. Dit heeft ons doen besluiten om de 3 uurs af te wisselen met 4 uurs wedstrijden.
Aangezien wij de banen voor hele dagen afhuren (enkel ééndags evenementen in 2022), zal het ochtend programma bestaan uit sprintraces, vrij rijden en kwalificatie, waarbij in de middag een 3- of 4 uurs race wordt gereden.
Voor 2022 zou het kunnen zijn dat wij nog gaan samen werken met een organisatie om een meer-uurs endurance race te organiseren.
Voor 2023 weten we het op dit moment nog niet. Indien 2022 mee-valt t.a.v. aantal rijders/inschrijvingen, zou het zeer goed mogelijk zijn dat er voor 2023 meer moois op de agenda komt te staan.